Alles weergeven

Foto door Trang Doan via Pexels

'Vega Favorieten' campagne zorgt voor een besparing van 3.565 ton CO2

Berekening van CO2-reductie van een publiekscampagne

Albert Heijn, Unilever en de Nationale Postcode Loterij sloegen ook dit jaar weer de handen ineen om heel Nederland bewuster te laten eten. Dit jaar werd de campagne ‘Vega Favorieten’ georganiseerd. Van 26 oktober tot en met 15 november 2020 konden de deelnemers van de Postcodeloterij met een cadeaukaart bij Albert Heijn boodschappen doen voor een vegetarische maaltijd voor vier personen. Net als vorig jaar lag de focus op vegetarisch eten en werd het publiek gestimuleerd om vlees een keer te vervangen door een vleesvervanger of een ander vegetarisch alternatief. Blonk Consultants heeft de milieu-impact van deze 3-weekse campagne berekend. Hiermee maken we voor het publiek inzichtelijk hoeveel CO2-reductie zo’n publiekscampagne nu daadwerkelijk oplevert.

Met de Vega-Favorieten campagne hebben Unilever, Albert Heijn en Nationale Postcode Loterij zo’n 3 miljoen mensen bereikt en hen geïnspireerd om een vegetarische maaltijd te bereiden. Met een cadeaukaart konden de deelnemers boodschappen doen en ingrediënten kopen voor één van de twaalf Vega Favorieten (de twaalf favoriete maaltijden van Nederland, en dan vegetarisch).

Tijdens de campagne zag Albert Heijn de verkoop van vegetarische producten stijgen met zo’n 30%.

Berekening van de CO2-besparing

De campagne draaide om 12 recepten, zoals kip kerrie met rijst, erwtensoep met worst en lasagne, die origineel vlees bevatten. In de campagne werden voor deze recepten vegetarische varianten onder de aandacht gebracht, bijvoorbeeld met een vleesvervanger of een (groente)alternatief, zoals noten of kikkererwten. Met behulp van de onderzoeksmethode Levenscyclusanalyse (LCA) hebben wij van deze 12 recepten de impact op klimaatverandering (CO2-uitstoot) in kaart gebracht. Hiervoor maakten we een vergelijking tussen de recepten met vlees en de twee vegetarische alternatieven (vleesvervanger en een (groente)alternatief). De gehele keten van de producten in de recepten werd onder de loep genomen, dus van grondstofgebruik, verpakking, transport, koeling in de supermarkt, bereiding bij de consument thuis en uiteindelijk de afvalverwerking van de verpakking.

Aan de hand van de verkoopcijfers tijdens de campagneperiode (in vergelijking met de gemiddelde verkoopcijfers) konden we de totale CO2-besparing berekenen.


Resultaat van de Vega-Favorieten campagne

Tijdens de campagne zag Albert Heijn de verkoop van vegetarische producten stijgen met zo’n 30%. Dit betekent dat meer mensen hebben gekozen om het vlees in hun menu te vervangen door een vegetarisch alternatief. De keuze voor vleesvangers of een vegetarisch alternatief heeft een positieve impact hebben op het klimaat. De Vega-Favorieten campagne heeft dit jaar een reductie van 3.565 ton CO2-eq opgeleverd. Dit staat gelijk aan ruim 20 miljoen kilometers in een personenauto of 4.116 vluchten tussen Amsterdam en New York.


Meer informatie




Kijk voor meer informatie over 'Vega Favorieten' campagne op vegafavorieten.postcodeloterij.nl.
Vragen over dit onderzoek of ook inzicht in de milieu-impact van uw producten? Neem contact op met Janjoris van Diepen,
stuur een e-mail naar janjoris@blonkconsultants.nl of bel +31 (0)182 579970.