CO2-reductie van de ‘Vega Favorieten’ campagne

Alles weergeven

Vega Favorieten

CO2-reductie van de ‘Vega Favorieten’ campagne

Inzicht in de milieu-impact van een publiekscampagne

Albert Heijn, Unilever en de Nationale Postcode Loterij slaan in 2020 voor de zevende keer de handen ineen om heel Nederland bewuster te laten eten. Dit jaar organiseren ze de campagne ‘Vega Favorieten’. Deze week valt bij de deelnemers van de Postcodeloterij een cadeaukaart op de mat. Hiermee kunnen zij bij Albert Heijn boodschappen doen voor een vegetarische maaltijd voor vier personen. Net als vorig jaar ligt de focus op vegetarisch eten en wordt het publiek gestimuleerd om een keer vlees te vervangen door een vleesvervanger of een ander vegetarisch alternatief. Blonk Consultants berekent de milieu-impact van de 3-weekse campagne en maakt hiermee inzichtelijk hoeveel CO2-reductie deze oplevert.

12 populaire vleesrecepten en het vegetarische alternatief

De campagne draait om 12 recepten, zoals kip kerrie met rijst, erwtensoep met worst en lasagne, die origineel vlees bevatten. De campagne brengt voor deze recepten twee vegetarische alternatieven onder de aandacht: één op basis van een vleesvervanger en één met een (groente)alternatief, zoals noten, kikkererwten of champignons. Hiermee wil de organisatie laten zien hoe makkelijk en lekker het is om vegetarisch te eten, zelfs als je je favoriete gerecht niet op wil geven.

De gehele productieketen onder de loep

Met behulp van de onderzoeksmethode Levenscyclusanalyse (LCA) brengen wij de impact op klimaatverandering (CO2-uitstoot) van de 12 recepten in kaart. Hiervoor maken we een vergelijking tussen de recepten met vlees en de twee vegetarische alternatieven (vleesvervanger en (groente)alternatief). De gehele keten van de producten in de recepten wordt onder de loep genomen, dus van grondstofgebruik, verwerking, verpakking, transport, koeling in de winkel, bereiding bij de consument en uiteindelijk de afvalverwerking van de verpakkingen.

Aan het eind van de campagne berekenen we, op basis van de verkoopcijfers, de totale CO2-reductie van de ‘Vega Favorieten’ campagne. De organisatie gebruikt deze resultaten om het publiek te laten zien dat een dagje geen vlees eten beter is voor mens, dier en milieu.

Terugblik op de campagne van vorig jaar

Vorig jaar heeft de campagne 'Doe Maar Lekker Vegetarisch" een CO2-reductie van 2.752 ton CO2-eq opgeleverd. Dit is gelijk aan de uitstoot van 15,7 miljoen kilometer in een personenauto of 3.177 vluchten naar New York.


Meer informatie




Kijk voor meer informatie over 'Vega Favorieten' campagne op vegafavorieten.postcodeloterij.nl.
Vragen over dit onderzoek of ook inzicht in de milieu-impact van uw producten? Neem contact op met Janjoris van Diepen,
stuur een e-mail naar janjoris@blonkconsultants.nl of bel +31 (0)182 579970.