10 populaire recepten en het vegetarische alternatief
De campagne draait om 10 populaire recepten, zoals spaghetti bolognese, andijviestamppot en bami goreng, die origineel vlees bevatten. De campagne brengt voor deze recepten twee vegetarische alternatieven onder de aandacht: één op basis van een vleesvervanger en één met een groente-alternatief. Hiermee wil de organisatie laten zien dat het makkelijk en lekker is om vegetarisch te eten.
De gehele keten onder de loep
Met behulp van de onderzoeksmethode
Levenscyclusanalyse (LCA) brengen wij de impact op klimaatverandering van de 10 populaire recepten in kaart. Hiervoor maken we een vergelijking tussen de recepten met vlees en de twee vegetarische alternatieven. De gehele keten van de producten wordt onder de loep genomen, dus van grondstofgebruik, verpakkingen, transport, koeling in de winkel en uiteindelijk de afvalverwerking van de verpakkingen.
Aan het eind van de campagne berekenen we, op basis van de verkoopcijfers, de totale CO
2-reductie van de
‘Doe maar lekker vegetarisch’ campagne. De organisatie gebruikt deze resultaten om het publiek te laten zien dat een dagje geen vlees eten beter is voor mens, dier en milieu.