Doe maar lekker vegetarisch

Doe maar lekker vegetarisch

Berekening CO2-reductie van een publiekscampagne

Afgelopen vijf jaar hebben de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever de campagne ‘Doe maar lekker duurzaam’ georganiseerd. Hierbij krijgen de 3 miljoen deelnemers van de Postcode Loterij een cadeaukaart om bij Albert Heijn boodschappen te doen voor een duurzame maaltijd voor vier personen. Met deze campagne willen de organisaties een breed publiek kennis laten maken met duurzame(re) producten in de supermarkt. Dit jaar gaat de campagne een stapje verder en wordt de focus gelegd op vegetarisch eten. Het publiek wordt hiermee gestimuleerd om een keer vlees te vervangen door een vleesvervanger of een ander vegetarisch alternatief. Daarnaast wil de organisatie dit jaar ook de milieu-impact van de campagne meetbaar en zichtbaar maken. Eind november, na afloop van de campagne, berekenen wij daarom de CO2-reductie die deze campagne heeft opgeleverd.

DMLV wereldbol logo (3)

10 populaire recepten en het vegetarische alternatief

De campagne draait om 10 populaire recepten, zoals spaghetti bolognese, andijviestamppot en bami goreng, die origineel vlees bevatten. De campagne brengt voor deze recepten twee vegetarische alternatieven onder de aandacht: één op basis van een vleesvervanger en één met een groente-alternatief. Hiermee wil de organisatie laten zien dat het makkelijk en lekker is om vegetarisch te eten.

De gehele keten onder de loep

Met behulp van de onderzoeksmethode Levenscyclusanalyse (LCA) brengen wij de impact op klimaatverandering van de 10 populaire recepten in kaart. Hiervoor maken we een vergelijking tussen de recepten met vlees en de twee vegetarische alternatieven. De gehele keten van de producten wordt onder de loep genomen, dus van grondstofgebruik, verpakkingen, transport, koeling in de winkel en uiteindelijk de afvalverwerking van de verpakkingen. Aan het eind van de campagne berekenen we, op basis van de verkoopcijfers, de totale CO2-reductie van de ‘Doe maar lekker vegetarisch’ campagne. De organisatie gebruikt deze resultaten om het publiek te laten zien dat een dagje geen vlees eten beter is voor mens, dier en milieu.


Meer informatie




Kijk voor meer informatie over ‘Doe maar lekker vegetarisch’ op www.doemaarlekkervegetarisch.nl.
Vragen over dit onderzoek of ook inzicht in de milieu-impact van uw producten? Neem contact op met Janjoris van Diepen,
stuur een e-mail naar janjoris@blonkconsultants.nl of bel +31 (0)182 579970.